donderdag 14 mei 2009

Mara's tuin vordert....

Ik laat jullie even zien hoe ik de quilt 'Patchwork Garden' maak. Ik heb hem omgedoopt tot Mara's tuin. Ik gebruik het patchworkboard (waar ik echt helemaal verslaafd aan ben) om zo de te appliceren vormen met het vouwbeentje of appliqué marker in te kerven op dat donkerrode velletje. Daarna speld ik zer erop met die minispeldjes en dan met zijde YLI-applicatiegaren wordt het steekje voor steekje erop genaaid. De bloemen zijn op freezerpaper getekend en dan op de goede kant gestreken waarna omgetrokken met de blauwe verdwijnstift. Voor de 'reverse' vormen (die in spiegelbeeld moeten komen) wordt dus de kerf methode gebruikt.



Hier zien jullie alvast een deel wat af is. Ik heb onder andere hele dunne geweven ruitstof gebruikt, maar ook een zachtroze met een bruin stippeltje in satijnbinding. Oei, eng! Maar het ging echt heel goed met appliceren. De ondergrond van deze bloementak is wat dikkere stof, maar ook dat gaf geen enkel probleem. De hele top is met de machine in elkaar genaaid en de dikker en dunnere stoffen blijven mooi liggen als ik 'af' zeg. :-) (dat 'af'zeggen doe ik trouwens met de strijkbout die deze week het loodje heeft gelegd, gelukkig heb ik er nog drie...)
De tinten zijn echt helemaal Dorry zeggen ze hier. Ik heb hem al even op Mara's bed gelegd en het staat echt zo lief. Een andere accesoire is een schaaltje met kippetjes met stukjes chocolade. Overal sleep ik de grote quilt, want het is me een lap waar ik op zit te werken (1,60 x 1,80 m) naar toe en dan hup erop met de bloemetjes, mandjes en vogeltjes.

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik de achtergrond van de geappliceerde stukjes zal wegknippen. In het patroon zit trouwens een foutje waardoor de bloemenmand hiernaast op de ninepatches komt te staan, in plaats van netjes op de 'tuinpaadjes'. Maar dat mag de pret niet drukken. De geboden stengels zijn schuin van draad genkipt en met het vouwbeentje omgevouwen. En dan steekje, steekje, steekje...
Ik gebruik overigens maar 2 kleuren applicatiegaren; beige en rookkleur. Past overal bij. En het garen is zo dun dat je niets meer ziet van de steekjes.

Er is net een doos met allemaal nieuwe stoffen binnen gekomen. Ik ga snel kijken en laat jullie daar heel vlug wat van zien!

Dorry

5 opmerkingen:

Jantine zei

Wat leuk dat je weer in de lucht bent, ik zal je in de gaten houden ;-). Mara's tuin wordt mooi, maar mijn PC opent de foto in de vorige blogje niet :-(, dus ik weet niet hoe hij zou moeten worden... Nou ja, neit getreurd, hij komt vast vanzelf een keer af.

inge zei

mooi zeg, Mara zal content zijn met zo'n prachtige quilt!

Isabella zei

Een prachtige quilt ben je aan het maken. Mara zal wel heel erg blij zijn met zo'n moeder.

Katrien zei

Prachtig hoor.

Marja zei

Hallo Dorry,
Lieve quilt ben je aan het maken voor Mara, hij zal vandaag wel veel bewonderd worden, de site van quilt it & dotty is site van de dag en dan is een uitstapje naar hier zo gemaakt.
Groetjes Marja (Brabant)