woensdag 20 mei 2009

Ze noemen het inspiratie...

Ik krijg vaak de vraag waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Nou, een hele belangrijke inspiratiebron is de natuur en dan vooral de tuin! En deze week is hét tuinevenement van het jaar weer aan de gang; The RHS Chelsea Flowershow! Ik zit elke avond aan de buis gekluisterd om maar niets te hoeven missen van dit fenomeen. Het is een tuinshow en een wedstrijd wie de mooiste tuin maakt. Dit jaar is deze tuin mijn favoriet. Lekker rommelig, vol met wilde bloemen, een beetje vervallen, zachte kleuren en vooral romantisch. Elk jaar krijg ik na het zien van een week lang schitterende tuinen weer een enorme drang om dit alles te verwerken in schitterende quilts. Dit jaar heeft Top Gear presentator James May ook een tuin ontworpen; volledig in plasticine (modelleerpasta). Volgens mij noemen wij dat fimoklei.


Niet echt mijn smaak, maar het bracht me op een idee om een volledige patchworktuin te maken. Bloemen van stof (schattige yoyo's op een steeltje), planten van stof (de nerven erin gequilt), en de paadjes gemaakt van smalle quiltjes. Alleen lastig als het regent. Nu was ik niet de enige die een beetje vreemd op keek van de gekleide tuin van James. Want bij de RHS flowershow kun je medailles winnen; er zijn meerdere bronzen, zilveren, vergulde en gouden medailles die uitgereikt worden. Het meest gevreesde is de 'brief' (the dreaded letter). Ook James mocht een brief ontvangen en kon daarin lezen dat het feit dat de tuin geen enkele levende plan bevatte, het onmogelijk was voor de jury om de tuin een medaille toe te kennen. Toch hebben ze er nu een soort 'Special Letter Award' voor gemaakt. Het schijnt dat heel Engeland op z'n kop staat. Ik vond het wel grappig, maar het weerhoud mij er in iedergeval van om met een patchwork garden ooit eens naar Chelsea te gaan. Voor mij geen brief!

Tijd om weer eens aan Mara's tuin verder te gaan. Nog één bloemenstengel.


Dorry

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Dorry,
Ik had vanmorgen bezoek van een cursiste van jou, en die had het erover dat je in juni of juli de vijf Dolle Dwaze Dorry Dagen gaat houden ? ( eigen interpretatie HaHaHa) vijf dagen achtereen een quiltworkshop of zoiets, komt dat nog op je website of heb ik het gewoon gemist ?

groetjes, Jeannet

MarianneD zei

Jij denkt het,ik heb het jaren geleden ook gedaan...op een achtergrond van hexjes allerlei bloemetjes gemaakt,zal je een paar foto's sturen!

Dorry zei

Jeannet: De vijf Dolle Dwaze Dorry Dagen? Geweldig! Het klopt dat we summercamp gaan houden met onder andere Amish Quilten aan een frame. Hou de website en het blog in de gaten!

Dorry zei

Marianne D.

Alles is al eens uitgeprobeerd, maar het is zo leuk om te zien wat iemand anders ermee doet!
Maar jou foto's zijn heel erg leuk!

Dorry