woensdag 1 september 2010

Jane Austen; de centrale mand in broderie perse

Vandaag was de finale van de Jane Austen BOM Club. We maakten de middenmand in broderie perse. Hoe dat in elkaar steekt laat ik je zien in deze tutorial. Dus Jane Austen Club leden, zitten jullie klaar?
Je hebt een wit basisstofje gekregen; dit is je achtergrond. Ik heb met een groene sewline pen de grote ruit van het patroon overgenomen en het mandje. De maten van de ruit zijn bij benadering omdat je voor je eigen quilt eerst even moet meten hoe groot je ruit is. Hij kan best wat kleiner of groter uitvallen. In het boek staan de afmetingen van de ruit volgens Linda Franz.
Neem nu een stukje freezerpaper en neem het mandje over en knip het uit. Strijk het op de bruine 'vlecht-stof'. Teken nu met de groene sewline pen langs de freezerpaper rand.
Knip nu een naadje rondom zoveel als je wil. Omdat je gaat needleturn appliceren maakt dat niet uit. Je kunt het freezepaper er nu gewoon aftrekken.
Je mandje staat nu op de stof en het is klaar om te appliceren.
Van de bloemenstof knip je nu ongeveer 4 bloemen uit. De roze bloemen heb ik later niet gebruikt, het mandje zat al helemaal vol! Zorg ervoor dat je de bloemen wat grof en ruim uitknipt.
Leg de bloemen met de verkeerde kant op de plakkant van de vliesofix. Als je nu de strijkbout erop zou zitten, zou je hele strijkbout vol zitten met lijm, dus....
...leg je er een velletje bakpapier op! Nu kun je makkelijk strijken. Ik zet mijn strijkbout altijd op stand katoen/linnen en ik strijk lekker lang zodat de vliesofix goed vast komt te zitten aan de uitgeknipte stof bloemen.
Als het goed is komt het er dan zo uit te zien...
...en dan kun je het bakpapier er af trekken en hou je een wit vel vliesofix over met daarop vastgeplakt de stoffen bloemen.
Nu pak je een lekker bakkie thee of koffie, zet je een film op die je al 100 x gezien hebt en ga je knippen....
...tot je alle bloemen hebt uitgeknipt. Ik laat langs de bloemen altijd een klein randje van de achtergrond stof zitten, hoef ik ook niet elk nerfje van een blaadje te knippen.
Nu ga je spelen (ook wel een compositie maken genoemd). Een beetje schuiven, is het zo leuk, nee zo is het beter. De bloemen en bladeren laat je hier en daar overlappen, maar je blijft binnen je ruit.
Het mandje appliceer je erop met de bovenrand omgevouwen. Doe dat eerst en zorg dan dat de steeltje onder de omgevouwen rand van je mandje komen en de blaadjes over de rand hangen.
Als je helemaal tevreden bent met je compositie, pulk je alle papiertje weg achter je bloemen. De bloemen hou je op z'n plek met strijkbare spelden. Let erop dat de rand van je mandje ook vastspeldt.
Neem nu appliceer garen (je weet wel dat superdunne zijde van YLI) en appliceer het omgevouwen randje van je mand vast. Daar waar de blaadjes over de rand vallen, hoef je niets te appliceren. Steeltjes laat je er dus invallen, blaadjes erover.
Helemaal tevreden? Dan strijk je alles vast. De vliesofix fixeert alles op de ondergrondstof. De spelden kunnen er nu uit.
Nu komt het meest tijdrovende werkje, dat je lekker in de avond doet. Je neemt een draadje en een naaldje en je maakt allemaal mooie festonsteekjes over alle zorgvuldig geknipte randen. Zo zet je alles vast. De rest van je mandje appliceer je ook met de needleturn techniek.
Mocht je nu iets luier zijn, dan neem je de rode stof met het bloemenmandje, dat vliesofix je in z'n geheel erop. Niks samenstellen met bloemen en over en onder het mandje. Ook die zet je vast met de festonsteek.
Of je doet net als Ans en appliceert een complete bloemenmand naar eigen ontwerp. Mooi!!!

We hebben een jaar gewerkt aan Jane Austen en ik heb al zoveel mensen moeten teleurstellen dat het vol zat (stof was gewoon op). Als ik nu weer een mooie stippeltjes stof kan vinden en ZEKER weet dat ik er weet ik niet hoeveel rollen van krijg. Dan wil ik er nog wel een jaartje Jane Austen spelen in d'r koetsje. Als jullie dat nu ook willen, laten jullie dat dan weten?
( welkom@quilt-it.nl ) Dan ga ik vast een lijstje maken om iedereen op te zetten.

Happy quilting!

Dorry

Ps. vergeet ik nog helemaal te zeggen dat het nieuwe cursusprogramma hier staat.

3 opmerkingen:

goof zei

Wat een geweldige tutorial! Dankjewel!

gerda zei

Mooi hoor..en een heerlijke duidelijke uitleg!!! en dat Yli aplicatie garen.."i love it"!!!!
fijne dag

carine zei

Wat mooi en heel wat werk!! proficiat!. Een fijn eind jaar gewenst en Super 2011 met heel veel leuke ideeen. Carine-Brugge Http://patchworkstar.blogspot.com