donderdag 18 november 2010

Fairhaven maand 2 en verstekhoeken easy-peasy

Vandaag laat ik jullie een makkelijke manier zien om verstekhoeken te maken. Ik laat het zien bij de Fairhavenquilt, maar deze methode kun je ook toepassen bij borders aan quilts. Naai de stroken (die je flink wat langer laat dan eigenlijk zou moeten)aan het middenblok tot het 'puntje' vast. Dus niet doornaaien in de naadtoeslag. Strijk de strook mooi plat. Leg één strook onder en de ander boven, zoals hierboven.

Sla nu de bovenste strook naar onder en leg hem plat op het uitstekende gedeelte van de onderste strook. Kijk goed naar de foto hierboven. Zet het met één of meerdere speldjes vast. Appliceer nu de bovenste strook op de onderste strook. Klaar! Geen gedoe, geen gereken, geen geteken, geen gemeet, geen fouten. Strepen in borders kun je zo ook perfect op elkaar leggen en door laten lopen. Voor de Fairhaven-dames; zo zet je dus het rode bordertje aan je middenblok van vorige maand!
Dit is de rand die je deze maand ook maakt. De binnenste driehoeken zijn van lichte stof en de buitenste driehoeken zijn van de wat donkerdere stof. De kleine reepjes ertussen zijn van de bruine stof. Stel de 4 bordertjes samen door de driehoekjes en de reepjes aan elkaar te naaien. Maak de hoeken apart, kijk hieronder, zo maak je er 4.
Het zijn andere maten malletjes, kijk maar goed in het patroon!
Zo maak je er dus vier...

En hier pas de hoek mooi in....

Ik heb hier even alle bordertjes en de hoeken gelegd, ze zitten nog niet vast. (dan kon ik het jullie en de Fairhaven-bee-leden het nog even laten zien) Zo moet het worden! Morgen komen als het goed is de pakketjes in de brievenbus. Heel veel plezier ermee, ik vond het enig om te doen.

Happy Quilting!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een *super*tip van die borders! Ik ben net zelf borders aan de Japanse Puzzle quilt aan het zetten en maak ze nu rechttoe rechtaan, maar vroeg mij al af hoe ik in de toekomst toch ooit van de mooie verstekhoeken zou kunnen maken. En voila, alsof je het aan gevoeld hebt! Ik ga het bij een volgende quilt zeker proberen.

goof zei

Geweldige easy-peasy tip,
en wat is de Fair Haven toch mooi!

Anoniem zei

Totally wonderful quilt!

Hubertine zei

3 jaar later nog een nieuwe reactie!! Wat een super tip!