donderdag 4 augustus 2011

Een vakantie zonder quilten?

 Een vakantie zonder quilten, nee dat gaat natuurlijk niet. Tot mijn grote verrassing was er een tentoonstelling over Provencaalse Boutis in Grasse. De eerste werken werden met een licht erachter tentoongesteld, zodat je goed het opvulwerk kon zien.
 De ene quilt was nog mooier dan de andere, en wat een fijn werk! Overigens waren er veel quilts die met de stiksteek doorgetikt waren, vooral de oude. Pas later werd er met de quiltsteek gequilt alvorens er opgevuld werd.
 In de Provence was een gequilte (onder)rok, of boutis (onder)rok een onderdeel van de klederdracht.
 Ook stoffen met mooie bloemmotieven werden voorzien van sierlijk rasterwerk.
 En wat me ook opviel was dat vele quilts voorzien waren van een kanten afwerkrand zoals deze hierboven.
 Als de quilt heel teer en delicaat was door ouderdom, werd ie achter glas tentoongesteld.
 Kijk eens wat een mooie rand....
 Er waren ook mooie verlichte kabinetjes met naaigerei en kledingaccessoires. Zou ik zo willen hebben :-)
 Dit was de poster, volgens de info was dit een dagelijkse dracht voor t gepeupel. Veel grof linnen, zie rok.

En wat dacht je van deze kimono, duster, peignenoir (zo noemde mijn moeder zo'n ding altijd) oftewel kamerjas? Het is me niet duidelijk geworden of zoiets nou door een man of een vrouw gedragen werd. Ik zou haast denken een man. 
Als laatste nog een schitterende jurk in een stof die ik zo weer in de winkel zou willen hebben. Ook een lappie?

Happy Quilting,

Dorry

4 opmerkingen:

Berna zei

Foei zomaar foto's gemaakt? Dat ze je niet opgepakt hebben ;) haha
Wij zijn er ook geweest. Prachtig he? En die foto van het kabinetje heb ik nu als bloghoofd in gebruik. Toevallig dat jij die foto ook hebt gemaakt. Ik durfde van de rest niet te maken. Er werd zo gecontroleerd.

Erna zei

Dat ziet er weer prachtig uit. Groetjes, Erna

Ik ben Esther zei

Mooi hoor,zo gedetaileerd als dat ze toen alles maakten he?
Nog even een andere vraag,ik zag bij Berna op haar blog de prachtige(in wording quilt) Celine en vroeg me af of daar nog patronen van te koop zijn en waar ik die kon kopen?
Heb jij ze nog te koop?
Groetjes Esther

Shirley zei

Prachtige sfeerfoto's, ik zit te smullen!