donderdag 22 november 2012

De leuke dingen van in Tilburg wonen....

 ....zijn dat je naar een paar prachtig ouderwets goede zaken kunt. Op je fiets! 's Morgens voor de winkel open gaat sjees ik op mijn fiets naar Tilburg Sourdough (Tilburg Zuurdesem). Ze zitten er pas een paar maanden in de Willem II straat, maar ze maken het meest geweldige ambachtelijke zuurdesembrood wat je ooit geproefd hebt.
 Meel, zout en water. Dat is het. Niks meer. Allergie-vrij (sinds afgelopen zomer is dat heel belangrijk voor mij geworden) en net zo lekker als die heerlijk kanpperige Franse broden....
 Het zuurdesem ontstaat doordat water en meel gemengd worden en na uren van rusten ' gist'  uit de lucht op vangt. Dit is het startdeeg.
 De jongens van Tilburg Sourdough zitten in een eeuwenoude kapsalon en ze hebben het gehele interieur intact gelaten. Glas in lood...
 ...mooie kleuren onder oude verflagen...
 ...en wat dacht je van deze prachtige spiegel? Ik neem een paar broden mee. De dag erna kun je ze nog lekker 'oppiepen'  in de oven. En daarna rooster ik de dikke zelf gesneden plakken. Ook al heerlijk. Als er dan niks meer van te maken is, dan maal ik het fijn tot paneermeel. Ook super...
 Kom, op naar de buurman. Die zit er al heeeel lang. Het is Slagerij Lejeune
 Al meer dan een eeuw denkt deze familie maar aan 1 ding; gewoon het beste.
 De huidige man met de scepter is slager Jean-Maurice Lejeune, en hij kletst 5 kwartier in een uur en wenst elke klant een goede morgen/middag en een hele prettige dag.
 Alleen de lampjes zijn al geweldig. Volgens mij stammen ze nog uit de jaren ' 30. Ik zou ze zo willen hebben. Ze drogen zelf de worst...

 ...en de hammen.
 ...alles wordt VERS gesneden waar je bij staat...
 ...en dat kost tijd, maar dat vind niemand erg....
 ...want er is zoveel te zien! Met mijn onsje sessies (dat is Tilburgs voor cervelaatworst) onder mijn arm voor mijn Menneke (dat is Tilburgs voor echtgenoot) spring ik vlug op de fiets naar.....
 De mooiste en oudste bakketbakkerij Van Vlerken.
 Hij staat er vooral om bekend dat hij de meest schitterende dingen kan maken van marsepein.
 En rond deze tijd is zijn etalage een lust voor het oog. Alles zelf gemaakt, originele ontwerpen, en vers natuurlijk.

 En nu dacht je dat we net bij een slager waren geweest, hier ligt alweer een varken! Kun je een stukje van nemen en het is bij vele zoetekauwen zoals Jose favoriet! Dat krijgt zij dus elk jaar in haar schoentje.
Mooie hand gedecoreerde chocolade figuren hebben ze ook en voor de cursisten en klanten van vandaag neem ik een stukje banketstaaf mee. 

Happy Quilting,

Dorry

18 opmerkingen:

Supergoof zei

Bedankt voor de tip!
Kijk daar heb ik nu iets aan,... geinig hè,...
:o)))))))))

Annelies zei

Hier in de buurt heb je ook van dat soort zaakjes. Ik steun ze door er boodschappen te doen, want ik moet er niet aan denken dat dit soort winkels uit het straatbeeld verdwijnen.

betty prins zei

Wat ziet dat er allemaal aantrekkelijk en gezellig uit! Deze winkels maken je dag goed en natuurlijk zo'n lapjeswinkel als die van jou...

Margot zei

Maar hier draait het om !!!
De fijne - dagelijkse- boodschappen in het
winkelbestand dat kwaliteit en passie geeft.

Dan ...heb je waar voor je geld !

Prachtige foto's , om van te smullen !

Vlijtige Handjes zei

Een heerlijk rondje Tilburg. 'Vroeger' gingen we rond Sinterklaa altijd 'etalages kijken'. Alles lag uitgestald en dan uren met je neus tegen het glas en lauwen (Tilburgs voor langdurig met open mond (trul) kijken) naar al het moois en lekkers. Bij Van Vlerken namen we altijd een marsepeinen varkenspootje mee. En voor we thuis waren waren de puntjes al opgepeuzeld.
Een heerlijk stukje nostalgie Dorry.

Monica zei

Gezellig ziet dit er uit, 't wordt tijd dat ik Tilburg eens 'aan doe'

Evelyne zei

Wat een mooie bakkers winkel! En een vriendelijke slager, ja daar moet je toch je boodschapjes halen.
Als ik in de buurt ben ga ik er zeker is een kijkje nemen en kom ik ook even bij je langs als ik in Nederland ben.

lieve groetjes, Evelyne

Phyllis zei

He dank je wel voor de tips! Daar moet ik echt naartoe de volgende keer dat ik naar Tilburg rij om naar jouw winkel te komen... ben een echte brood fanaat, rij makkelijk een flink eind om voor goed brood, dus wat is een kilometertje of 200?!

Rian zei

ik krijg het al door, ik moet niet alleen naar tilburg komen voor jouw winkeltje, maar ook voor al die andere.....

ziet er allemaal geweldig lekker en mooi uit.

Quiltlia zei

Gelukkig komt het weer een beetje terug dat mensen hun boodschappen bij zulke winkels gaan doen,we zijn het massa-gebeuren een beetje zat en willen kwaliteit en vriendelijkheid.
Groetjes Lia

mieke zei

Hhhhhmmm lekker. En ' vroeger ' had je helemaal vooraan in de Heuvelstraat (v.a. de Nieuwlandstr gezien ) een chocolade / bonbon winkel, met heeeeeeeeeeeele grote ( in mijn kinderogen) chocolade figuren. Mijn moeder kocht daar ook altijd wat. Yummie yummie.

Inge zei

Dorry, wat een supergaaf logje! Als ik volgende week op de bee kom, wil ik helemaal precies exact weten hoe ik daar kan komen. Ik wil het met eigen ogen zien en vooral: kopen, kopen, kopen...... dat brood, oohhhh!! Maar ook de slager en de lekkernijenbakker, jammie, jammie, jammie. Teken maar vast een plattegrondje LOL

Groetjes,
Inge

carina zei

Hmmmm allemaal gemist! Super hoor

Merian zei

Wat hebben we toch een hoop lekkers in Tilburg.
groetjes Merian

GRANNY'S HOUSE zei

Yummie, dat ziet er lekker uit en zo gezellig, als ik ooit.....

Groetjes
Ines

Unknown zei

Fijn dat je even een stukje "gezellig Nederland" liet zien, heeeeeel lang geleden heb ik in Tilburg gestudeerd...
Groetjes Berbel

Jossie zei

Leuke rondleiding. Heel lang geleden heb ik in Tilburg gewoond. Toen waren er nog best veel van deze winkeltjes. Eigenlijk was dat toen nog heel gewoon en vonden we het vanzelfsprekend. Nu is het zo heerlijk nostalgisch.

Anoniem zei

Voor mij extra leuk om de foto's te zien, als dochter van Tilburgse ouders, die in 1940, na in Tilburg getrouwd te zijn, in Utrecht zijn gaan wonen(vanwege werk) voor een jaar, maar nooit meer terug zijn gegaan. Mijn hele fanilie van vaders- en moederskant woonde er. Tilburg voelt voor mij een beetje als thuis. Kom er af en toe nog en was op 13 oktober in je quiltwinkel, omdat ik wat stoffen zocht voor een stitchery/quilt. Je was in Engeland en ik was er op advies van een blogster. Werd geholpen door iemand, die mijn nicht Els kende, die samen met mij was. Was prettig en gezellig. Wie weet kom ik nog eens uit het Utrechtse.
Groet Mieke R